زیبایی را با ما تجربه کنید

  • 02126359877

سلامت و بهداشت دهان و دندان

جهت حفظ سلامت دهان و دندان علاوه بر معاینات دوره ای نیاز به رعایت بهداشت هم می باشد که این بهداشت شامل مسواک و نخ دندان و در مواردی هم دهانشویه می باشد. در اینجا به بررسی انواع مسواک و نخ دندان می پردازیم.

انواع مسواک :

  • بسیار نرم
  • نرم
  • متوسط
  • سخت

مسواک بسیار نرم : برای افراد مبتلا به التهاب لثه ، بیماری لثه ، تحلیل لثه و پریود نتیت مفید است . اگر لثه ]ای حساس دارید یا هر یک از این مشکلات مطرح شده را دارید از پزشکان درباره نحوه استفاده از این مسواک راهنمایی بگیرید .
مسواک نرم : باور این موضوع که یک مسواک نرم می تواند ختی بهتر از یک مسواک سخت هم دندان ما را بهتر تمییز کند برای عموم مردم سخت است . در نتیجه علاوه بر نوع مسواک روش مسواک زدن هم بسیار مهم است . برای تمییز کردن سطح دندان ها نیاز به فشار شدیدی ندارید و باید از یک فشار ملایم استفاده کنید .
مسواک متوسط : این نوع مسواک ها نتایج تقریبا مشابهی با مسواک نرم دارند اما می توانند آسیب بیشتری به لثه وارد کنند در نتیجه به ندرت توصیه می شود .
مسواک سخت : موهای محکم آن ها می توانند مینای دندان ها را فرسوده کند و همچنین می تواند باعث تحلیل لثه شود در نتیجه به طور کلی گزینه مناسبی نیستند .
مسواکی با موهای سخت فقط اندکی پلاک بیشتری نسبت به مسواک هایی با موهای نرم را از بین می برند اما نسبت به صدمه ای که در این روند ایجاد می گنند توجیهی برای استفاده از آن ها وجود ندارد .

نخ دندان
اگر با بهترین مسواک و به صحیح ترین روش هم مسواک بزنید باز هم بعضی از سطوح دندان پاکسازی نمی شود بنابراین در کنار مسواک استفاده از انواع نخ دندان نیز باید مورد توجه قرار گیرد . نخ دندان زدن باعث جلوگیری از بیماری ها و مشکلات لثه می شود. انواع مختلفی از نخ دندان وجود دارد که دندانپزشک شما با توجه به مشکلات و سلامت دهان و دندان شما نوع مناسب جهت استفاده شما را تجویز می کند .

روش صحیح مسواک زدن

حداقل 2 بار در روز باید مسواک بزنید . بر اساس تحقیقات روشی که به آن تکنیک اصلاح شده باس گفته می شود مناسب ترین روش برای مسواک زدن است .

  • مسواک زدن با حرکات دایره ای و بالا و پایین شروع می شود
  • با رسیدن به محدوده لثه ها سر مسواک را به زاویه 45 درجه برسانید
  • با فشاری ملایم سعی در تمییز کردن لثه ها کنید
  • مسواک نباید با فشار بر لثه ها داده شود اما تمییز کردن لثه بسیار مهم است
  • برای تکمیل مسواک زدن بهتر است مسواک را روی زبان هم بکشید و این کار را 2 تا 3 دقیقه  ادامه دهید .

نکته مهم : تا نیم ساعت بعد از غذا خوردن از کشیدن مسواک بر روی دندان ها خودداری کنید . مسواک زدن قبل از این تایم بر مینای دندان شما اثری نا مطلوب دارد .

نحوه صحیح مسواک زدن

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید

اینستاگرام

به روزترین مطالب دندانپزشکی

ساعت کاری مطب

روزهای زوج 10:00 تا 20:00

تهران سعادت آباد

میدان کتاب، بلوار فرحزادی، بعد از اریکه ایرانیان، نبش کوچه ایرانی (بانک سرمایه)، ساختمان مروارید، پلاک52، طبقه سوم

گرفتن وقت اینترنتی

[email protected]